فیلم | ترسیم سیمای خانواده در قرآن
کد خبر: 3899043
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
رمضان با قرآن / 21

فیلم | ترسیم سیمای خانواده در قرآن

اگر زن یا شوهر فاسد باشند، دیگری حق ندارد که به تبعیت از او، راه شر و خلاف را طی کند، چراکه حفظ قواعد دینی بر پیوندهای خانوادگی و اجتماعی ارجحیت دارد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت بیستم و یکم از مجموعه مباحث رمضان با قرآن، به تشریح انواع خانواده در قرآن کریم پرداخت که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

یکی از مهمترین نهادهایی که قرآن کریم بر آن تأکید دارد، خانواده است و برخلاف بسیاری از مکاتب که بر ازدواج و تشکیل خانواده توصیه ندارند و آن را امری مادی و حیوانی محسوب می‌کنند، قرآن از تشکیل خانواده به منزله امری دینی یاد می‌کند.

یکی از کارکردهای خانواده این است که مرد و زن یکدیگر را در رسیدن به مقصد الهی همراهی می‌کنند. توجه اعضای خانواده به یکدیگر برای رسیدن به رشد و کمال از اموری است که در قرآن کریم بدان اشاره شده است.

در قرآن کریم چهار نوع خانواده ترسیم شده است. نوع اول، خانواده بهشتی است که زن و مرد هر دو بهشتی هستند و به همدیگر برای رشد خانواده کمک می‌کنند. امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) نمونه این خانواده هستند که یکدیگر را در انجام امور خیر یاری می‌رساندند، به طوری که در آیات 8 و 9 سوره مبارکه انسان نیز آمده است: «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا؛ و به [پاس] دوستى [خدا] بينوا و يتيم و اسير را خوراک مى‏‌دادند. إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا؛ ما براى خشنودى خداست كه به شما مى ‌خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏‌خواهيم».

نوع دوم خانواده در نقطه مقابل خانواده بهشتی قرار دارد و زن و شوهر هر دو با یکدیگر همگام و همفکر در انجام کار شر هستند. در قرآن کریم نیز نمونه این خانواده، ابولهب و همسر وی معرفی شده است که هر دو نسبت به آزار و اذیت پیامبر(ص) اقدام می‌کردند.

نوع سوم و چهارم خانواده‌هایی هستند که یا زن خوب و مرد بد است و یا مرد بد و زن خوب است. صرف در خانواده بودن باعث نمی‌شود که از انجام وظایف دینی خود به خاطر استحکام خانواده کوتاهی کنیم. استقلال دینی و حفظ ضوابط دینی بر روابط خانوادگی مقدم است.

آسیه همسر فرعون بود و در خانه او زندگی می‌کرد اما به سبب اینکه همسر اوست از انجام وظایف دینی خود کوتاهی نکرد و استقلال دینی داشت. در مقابل، همسر دو پیامبر بودند که در مقابل ایشان ایستادند و سد راه آنان شدند تا اینکه عذاب الهی بر آنان نازل شد.

اگر زن یا شوهر فاسد باشند، دیگری حق ندارد که به تبعیت از او، راه شر و خلاف را طی کند، چراکه حفظ قواعد دینی بر پیوندهای خانوادگی و اجتماعی ارجحیت دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha